OLEH: schooladvisor.my
PADA 24 Jun, setelah lebih dari tiga bulan, seramai 500,440 pelajar Tingkatan Lima, Tingkatan Enam, Sijil Vokasional Malaysia (SVM) dan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dari 2,440 sekolah dan sekolah-sekolah antarabangsa telah kembali ke bilik darjah mereka.
Pada 1 Julai lalu, dalam sidang media Menteri Pendidikan, Dr Mohd Radzi Md Jidin mengumumkan bahawa sekolah di seluruh negara akan menerima semula pelajar di sekolah rendah dan menengah secara berperingkat, mulai 15 Julai ini.
Setiap sekolah mesti memilih salah satu dari tiga model operasi, dan menyerahkan pilihan mereka kepada kementerian, di mana model yang sesuai akan diputuskan. Keputusannya akan diberitahu seminggu sebelum sekolah dibuka semula.
Bagi Model 1, sekolah akan beroperasi untuk satu sesi sahaja. Model ini adalah untuk sekolah yang dapat menampung semua pelajar mereka dan mereka akan beroperasi seperti biasa.
Model 2 pula mengesyorkan dua sesi manakala Model 3 mencadangkan penggiliran.
Membantu anak-anak ke sekolah lagi
Dengan semua perkara secara perlahan-lahan kembali seperti dahulu dan COVID-19 masih merupakan ancaman yang nyata, ibu bapa di Malaysia nampaknya mempunyai kebimbangan yang sama — keselamatan anak-anak mereka ketika mereka kembali ke sekolah.
Dalam artikel yang diterbitkan dalam penerbitan berita dalam talian tempatan bulan lalu, ibu bapa berkata mereka tidak tergesa-gesa sekolah dibuka semula.
Keprihatinan utama mereka adalah untuk keselamatan anak-anak mereka, kata mereka, dan bahawa mereka lebih suka membuka semula sekolah secara berperingkat. Tetapi masalah lain juga timbul seperti
- Kes COVID-19 boleh melonjak setelah sekolah dibuka semula. Soalan biasa yang diajukan oleh ibu bapa kepada diri mereka sendiri adalah, "Adakah saya meletakkan anak saya dalam situasi yang berbahaya?";
- Kakitangan sekolah dan guru harus menyesuaikan diri dengan kebiasaan baharu sebelum membenarkan kelas disambung semula;
- Keselamatan makanan kantin. Ibu bapa lebih menyarakan anak-anak membeli makanan yang telah dibungkus;
- Waktu sekolah baru akan mempengaruhi jadual ibu bapa yang bekerja;
- Keupayaan anak untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan sekolah sekali lagi.
Tanyakan kepada mana-mana ibu bapa dan mereka akan bersetuju bahawa semua ini adalah masalah yang sah. Tidak ada ibu bapa yang ingin meletakkan anak mereka dalam situasi di mana mereka boleh berada dalam bahaya.
Walau bagaimanapun, hanya ada banyak perkara yang dapat dilakukan untuk memastikan anak selamat ketika mereka kembali ke sekolah.
Galakkan anak untuk mengikuti langkah berjaga-jaga demi keselamatan mereka
Salah satu kaedah terbaik untuk memastikan anak-anak selamat dari COVID-19 dan penyakit lain adalah dengan menggalakkan mereka kerap mencuci tangan. Ia tidak perlu menjadi perbualan yang menakutkan, terutama untuk anak-anak yang lebih muda.
Hasilkan lagu atau tarian untuk menjadikan pembelajaran itu menyeronokkan. Ajar anak bahawa walaupun kuman tidak dapat dilihat, mereka masih boleh berada di sana.
Sebaik sahaja kanak-kanak memahami mengapa mereka perlu mencuci tangan, mereka cenderung untuk meneruskannya.
Di samping itu, tunjukkan kepada kanak-kanak cara yang betul untuk menutup mulut ketika batuk atau bersin. Minta mereka memberitahu anda jika mereka berasa demam, batuk atau sukar bernafas.
Kesihatan mental kanak-kanak sama pentingnya
Selain memeriksa kesihatan fizikal anak dan pengajaran ketika mereka kembali ke sekolah, perhatikan tanda-tanda stres dan kegelisahan.
Ketakutan terhadap wabak penyakit ini mungkin mempengaruhi kesihatan mental mereka, dan penting untuk menjelaskan bahawa tidak mengapa untuk berasa stres kadang-kadang.
Seorang anak juga boleh berasa gementar untuk kembali ke sekolah setelah berjauhan selama berbulan-bulan. Dalam situasi seperti ini, dengarkan perasaan mereka, berempati dan menyokong mereka.
Sekiranya kanak-kanak itu bimbang tentang buli, adalah penting untuk memberitahu mereka bahawa mereka tidak bersendirian, dan mereka selalu dapat bercakap dengan ibu bapa mereka atau orang dewasa yang dipercayai.
Periksa dengan anak-anak setiap hari dan tanyakan mengenai masa mereka di sekolah, aktiviti mereka dalam talian atau di media sosial dan tentang perasaan mereka.
Lakukan perbualan terbuka mengenai buli, ingatkan mereka bahawa setiap orang berhak berasa selamat di sekolah dan dalam talian.
Buli selalu salah dan semakin banyak ibu bapa bercakap dengan anak mereka mengenai buli, semakin selesa mereka membicarakannya jika mereka melihat atau mengalaminya.
Sebilangan kanak-kanak mungkin tidak meluahkan emosi mereka secara lisan, jadi seseorang juga harus melihat tingkah laku cemas atau agresif yang mungkin menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena.
* Laman web schooladvisor.my memberikan maklumat mengenai sekolah swasta dan antarabangsa, aktiviti luar kurikulum serta topik berkaitan pendidikan lain di Malaysia.